Temuramah Usahawan Berjaya





  • Latar Belakang Usahawan    

Nama Usahawan  : Ahmad Khairul Shahrin Bin Ishak
No/KP  : 770326-07-6111
Asal  : Butterworth, Pulau Pinang
Adik-beradik : Anak ke 13 dari 13 orang adik-beradik
Status : Berkahwin dan mempunyai 2 orang anak perempuan 
Nama Isteri  : Fouzila Binti Abu
Kelulusan tertinggi  : Diploma Rekabentuk Grafik, Politeknik Johor Bahru (2002)


  • Maklumat Syarikat    
Nama Syarikat : GREEN FAS KATERING
Kenapa memilih nama GREEN FAS KATERING?
GREEN  : warna hijau merupakan warna pilihan/ tema untuk syarikat ini
FAS  : gabungan nama isteri tercinta dengan usahawan sendiri (Fouzila Abu + Shahrin)
Alamat premis  : Blok B6, Aras 1, Kompleks Jabatan Perdana Menteri, 62502 Putrajaya 
Email : gfcputrajaya@yahoo.com.my 
TEL : 013-4467037 (shah)
FAKS : 03-88810496
No Pendaftaran Syarikat : 357-02102660
Jenis Milikan  : Tunggal
Ditubuhkan pada  : Mac-2007

  •  Matlamat dan objektif berniaga 

Ingin membebaskan diri dari bekerja makan gaji dan mengikut waktu kerja yang tetap selain keinginan hati untuk memberi arahan, bukan menerima arahan. Selain itu, minat yang mendalam untuk memberikan perkhidmatan masakan yang dijamin 100% bersih dan halal kepada umat Islam lain. Usahawan juga menerima banyak peluang di sekitar Putrajaya dan badan² kerajaan sekitarnya untuk menyediakan perkhidmatan makanan terbaik selain mendapat sokongan dan dorongan yang kuat dari keluarga.

  • Produk yang ditawarkan 

Menawarkan perkhidmatan katering untuk pelbagai acara keramaian dan majlis. Perkhidmatan katering ini beroperasi secara serius dan besar-besaran pada tahun 2008 di mana syarikat ditawarkan tender kerajaan iaitu Perkhidmatan Makanan Bermasak Islam di bangunan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri selama 2 tahun secara kontrak. Kini, GREEN FAS KATERING giat memberi perkhidmatan di jabatan-jabatan kerajaan sekitar putrajaya untuk majlis mesyuarat, seminar, kursus dan sebagainya. Juga memberi perkhidmatan kepada orang perseorangan untuk majlis keramaian seperti majlis kenduri kahwin, pertunangan, sambutan hari jadi dan sebagainya.

  • Laluan kejayaan / Cabaran

Pelbagai rintangan dihadapi terutama dari segi kewangan untk menampung kos perbelanjaan sepanjang menjadi penyewa di bangunan kerajaan termasuklan kos pengurusan dan modal seharian untuk menjalankan perniagaan. Masalah tenaga kerja mahir juga tidak ketinggalan dimana terpaksa mengambil dan melatih pekerja yang tidak mempunyai pengalaman dan tidak memberi komitmen sepenuhnya untuk membantu aktiviti perniagaan. Selain itu masalah juga timbul apabila masalah kekurangan pengalaman untuk menguruskan pekerja, produk dan sebagainya kerana sebelum ini mengusahakan aktiviti percetakan dan rekabentuk grafik sendiri. Kehilangan pekerja yang mahir dan beralih kepada pesaing yang menawarkan pendapatan yang lebih tinggi.

  • Pelan Perniagaan

 Pelan Perniagaan atau lebih dikenali sebagai Kertas Kerja adalah dokumen yang dihasilkan untuk memohon atau memperoleh pinjaman dari pihak bank sama ada untuk mengembangkan lagi perniagaan atau menampung kos  harian seperti sewa premis dan membayar hutang pekerja. Berlainan pula halnya dengan GREEN FAS KATERING kerana syarikat ini tidak mempunyai Pelan Perniagaan memandangkan modal permulaan adalah dari simpanan sendiri dan bayaran sewa premis dan gaji pekerja adalah dari keuntungan perniagaannya. Sehingga laporan ini dihasilkan, GREEN FAS KATERING masih belum pernah menyediakan pelan perniagaannya.

  •   Idola

Menyimpan hasrat untuk mengembangkan perniagaannya, Usahawan menjadikan Hazny Katering yang merupakan salah sebuah syarikat katering yang berjaya di Putrajaya sebagai idolanya


  • Motivasi Diri

Percaya setiap rezeki yang diperolehinya adalah kurniaan Allah S.W.T, Usahawan tidak pernah putus dari memanjatkan rasa kesyukurannya dan bermohon agar diberikan rezeki yang mencurah-curah untuknya. Selain itu, Usahawan percaya untuk mengecapi kejayaan, beliau perlu berusaha keras, sabar dah ikhlas dalam semua perkara yang dilakukannya. Berpegang kepada kata-kata “Kegagalan bukan penghalang tetapi satu peluang untuk lebih berjaya di masa akan datang” membuatkannya lebih bersemangat untuk meneruskan perniagaannya.


  • Bagaimanakah cara untuk mencari peluang untuk mendapatkan pelanggan

Pengiklankan dan mempromosikan perniagaan melalui internet, promosi secara mulut kemulut dengan bantuan rakan taulan terdekat.

  • Bagaimana memulakan strategi dengan:

         i.            Pemilihan produk : membuat kajian produk mana yang dirasakan berpotensi dan mempunyai permintaan yang tinggi dan mendapat pulangan yang memberangsangkan.

       ii.            Struktur syarikat : memikirkan keperluan dan kemampuan tenaga kerja untuk dipertanggungjawabkan dengan tugas yang telah ditetapkan.

     iii.             Pemilihan pekerja : membuka peluang kepada graduan baru untuk diambil bekerja dan mempunyai semangat dan keazaman untuk berjaya dalam bidang yang diceburi.

     iv.            Strategi pemasaran : memikirkan apakah cara yang paling cepat dan berkesan untuk memasarkan sesuatu produk dan akhirnya memilih untuk menggunakan pengiklanan melalui internet memandangkan masyarakat kini kebanyakannya menggunakan internet sebgai medium komunikasi.

       v.            Sumber kewangan: menggunakan simpanan sendiri.


  • Menangani/berhadapan dengan pesaing

Sentiasa bersaing secara sihat dengan memberikan yang lebih baik kepada pelanggan berbanding pesaing. Bersedia untuk menerima kritikan secara positif dengan menunjukkan penambahbaikan dan memastikan kesilapan yang berlaku tidak berulang. Bersabar dan tingkatkan motivasi diri. Contohnya banyakkkan berdoa kepada Allah agar beroleh cara dan peluang yang sihat dalam saingan perniagaan.  Tingkatkan segala usaha sedia ada kepada tahap maksimum yang mungkin.

  • Perancangan untuk membangunkan lagi syarikat.

Dalam perancangan untuk memiliki premis sendiri (restoran) dan melebarkan perniagaan diluar kawasan putrajaya.

  • Menambah aset bernilai.

Menambah peralatan untuk membantu menampung keperluan pelanggan juga meluaskan perniagaan dan menambah latihan dan pengetahuan kendiri untuk bersedia menghadapi lebih banyak risiko dan cabaran yang mungkin berlaku pada masa akan datang.

  • Pengurusan kewangan dan aliran tunai.

Pengurusan kewangan di laksanakan sendiri oleh Usahawan supaya dapat menyusun strategi kewangan dengan baik dan memantau aliran keluar masuk wang tunai. Selain itu ini membolehkan pengurus melihat perkembangan dan perjalanan kewangan syarikat sejak ia ditubuhkan.

  •  Perkembangan pasaran

Permintaan agak kurang pada awal perkhidmatan katerin dilakukan. Ini mungkin disebabkan masyarakat belum mengenali GREEN FAS KATERING  sekalli gus tidak mengenali dan tidak mengetahui perkhidmatan yang disediakan. Namun begitu permintaan semakin memberangsangkan dari semasa ke semasa menunjukkan GREEN FAS KATERING berkembangan dan mula diterima dan dikenali oleh masyarakat sekeliling. Permintaan memberangsangkan ini berlaku hanya setelah beberapa bulan ia ditubuhkan. Ini dapat dilihat daripada permintaan katering yang sentiasa ada setiap hari dan ditambah pula dengan kedudukan premis perniagaan yang berada di bangunan kerajaan menyokong lagi perkembangan pasaran.

  • Rangkaian perniagaan

Setakat ini GREEN FAS KATERING belum lagi mempunyai rangkaian perniagaannnya sendiri. Ini berikutan kekangan tenaga kerja yang boleh dipercayai sukar untuk diperolehi. Tambahan pula kos untuk menyewa dan mengubahsuai premis agak mahal.

  • Sifat-sifat dan nilai-nilai keusahawanan

Usahawan perlu cekal dan kuat semangat untuk menghadapi segala cabaran. Perlu berusaha untuk menjadikan cabaran sebagai peluang. Sentiasa bijak untuk mencari peluang dan bersaing secara sihat.

  • Peningkatan keupayaan/kemahiran

Menjadi usahawan mengajar untuk menjadi lebih matang dalam membuat keputusan dan cuba meramal apa yang bakal berlaku. Sentiasa bersedia untuk menghadapi kesan terhadap keputusan yang telah dilakukan.

  •  Daya kepimpinan

Perlu ada dalam setiap usahawan supaya perjalanan perniagaan adalah seperti yang dirancangkan. Daya kepimpinan membantu kepada ketaatan pekerja pada setiap aturan dan arahan yang diberikan.

  • Menyeimbangkan kehidupan berkeluarga dengan perniagaan

Perlu ada keseimbangan antara kerja dan keluarga supaya tidak berlaku masalah dan tekanan di masa-masa akan datang. Tekanan dan ketidak sefahaman boleh mempengaruhi kualiti kerja dan mungkin boleh menjejaskan perkembangan perniagaan.

  • Peranan sebagai ahli masyarakat dalam pembangunan keusahawanan

Dapat menyumbang dari segi  pengetahuan dan pengalaman yang ada untuk membantu dimajlis-majlis keramaian berkenaan kendalian makanan dan pengurusan.

  • Kaedah mendapatkan bantuan

Untuk menguruskan sesebuah perniagaan,  bantuan khidmat nasihat dan pendapat diminta daripada orang perseorangan dan kumpulan orang yang berpengalaman. Dari segi kewangan, simpanan sendiri dan pulangan modal digunakan untuk menampung keperluan kewangan bagi memastikan perjalanan perniagaan berjalan lancar.

  • Ilmu/pengetahuan/pengajaran yang dipelajari

Dapat menambah ilmu untuk menguruskan sebuah perniagaan, menangani karenah dan masalah pekerja-pekerja dan juga bagaimana untuk menguruskan sumber-sumber yang ada dengan baik termasuklah sumber kewangan kerana kewangan adalah satu aset yang penting dalam sesebuah perniagaan.